Efter nyĂ„r blir det lagom! Att byta bort tomteluvan mot tropikhatten đŸ˜Žâ›”🌍

9.

Komiskt 😉 Jag har kommit pĂ„ att det jag skrev i förra inlĂ€gget inte riktigt stĂ€mmer… Skrev vĂ€l nĂ„gonting i stil med att:

“jag kĂ€nner mig rĂ€tt vĂ€l förberedd inför kommande segling ”

Det tar jag nog tillbaka lite grann … Borde kanske vetat bĂ€ttre. Jag mĂ€rkte rĂ€tt snabbt att jag har ju verkligen massor av nya grejer att ta tag i inför denna nya resa ombord pĂ„ AWAY! För det blir förstĂ„s en helt annan resa Ă€n den förra i Medelhavet. Panama ligger ju i en fjĂ€rran vĂ€rldsdel för det första. Bara en sĂ„n sak. Och det kan ju dĂ„ innebĂ€ra nya vaccinationer… 😉🏖 Är vĂ€l inte en överraskning, men klurigt att vĂ€lja iallafall. Jag tycker att det Ă€r en halv djungel att bara leta fram vilka sprutor som egentligen kan behövas. Speciellt funderar jag över Gula Febern… man rĂ„der mig att ta den nu nĂ€r jag planerar att vara flera dagar ute pĂ„ landsbygden och i djungeln! đŸ˜œđŸŒ”đŸŒŽđŸ’

Jag började tidigt med att plocka fram mitt gula vaccinationskort och forskade lite pĂ„ vad jag hade sedan Indianresan 2014 & för att se pĂ„ vad som kan tillkomma nu inför Panama. FrĂ„gan Ă€r om nĂ„gra vaccinationer kan ses som extra viktiga och om nĂ„gon enbart Ă€r som en slags rekommendation? Kolera Ă€r förmodligen mycket bra att gardera sig mot iallafall. Magen mĂ„ste mĂ„ bra. đŸ’‰đŸ˜·đŸ’‰đŸ˜·đŸ’‰ NĂ€sta vecka har jag iallafall bokat tid. Man behövde inte specificera vilka vaccin man ville ha nĂ€r jag bokade tiden, men jag har nu bestĂ€mt mig. Efter en liten reseplanering med min vĂ€ninna J hĂ€romdagen slog vi vĂ„ra kloka huvuden ihop. BĂ„de Gula Febern och Kolera skall tas. 😊

En sak till som jag funderat pĂ„ hĂ€r. Ett myggnĂ€t bör vĂ€l införskaffas?! För mygg verkar det finnas gott om i Panama. TyvĂ€rr! Inga vanliga mygg heller – som hĂ€r hemma… NĂ€ dĂ€r handlar det om myggor som sprider otrevligheter: Malaria, risk för Zikavirus och kanske Denguefeber… SĂ„ det blir till att fixa ett impregnerat myggnĂ€t & mĂ„nga myggstift. Även flera lĂ„ngĂ€rmade skjortor och lĂ„ngbyxor att ha pĂ„ sig – allt ska ner i ryggsĂ€cken. Men jag undrar fortfarande, hur ska man fĂ„ fast myggnĂ€tet uppe i taket dĂ„? đŸ€” För pĂ„ bilderna ska de tydligen hĂ€ngas upp?! I en krok! Konstigt. De Ă€r sydda med ett hĂ€nge, men det finns vĂ€l inte alltid en krok i taket dĂ€r man ska sova…? Jag kan med sĂ€kerhet sĂ€ga att det inte finns en krok i bĂ„thytten iallafall ha ha! 😀😀 NĂ„gon som har tips pĂ„ detta kanske? đŸ€”đŸ˜‰

Röd & blÄ flagga:

Panamas flagga ser alltsĂ„ ut sĂ„hĂ€r. Jag visste faktiskt inte alls hur den sĂ„g ut tidigare. Kul! Visste ni det? Nu Ă€r vi ju ocksĂ„ ett stoooort steg nĂ€rmare Panama – för vi har bokat flyg. För nĂ„gra dagar sen. Hurra!! Jag och min vĂ€ninna J. Vi letade hit och dit och pĂ„ olika bokningssidor, i en halv evighet, jĂ€mförde och klurade… och valde till sist att resa med Lufthansa. Det finns verkligen inga sĂ€rskilt billiga resor till Centralamerika… 🙄 Men det var bara att bita i det sura Ă€pplet och slĂ„ till. Det Ă€r Ă€ndĂ„ en rĂ€tt fin bonus att vi kommer fĂ„ en riktigt behaglig resa pĂ„ vĂ€gen dit. FrĂ„n Göteborg via Frankfurt. HĂ€rligt att gĂ„ pĂ„ flyget i Göteborg & sen bara 1 enda kort byte mitt pĂ„ dagen dĂ€r nere i Tyskland. Lyx och kanske t.o.m. extra miljövĂ€nligt! (Med bara 1 byte tĂ€nker jag.) 😊 OCH jag fĂ„r ju inte minst trevligt sĂ€llskap och allt.

Jag gillar dessutom lĂ„ngresor. Äta och dricka gott med massor av ledig tid att göra vad man vill. Se pĂ„ film och tĂ€nk att bara kunna sitta och tĂ€nka lite extra lĂ€nge pĂ„ alla Ă€ventyr som man har framför sig. Kan det bli bĂ€ttre? 😜 Vi reser tillsammans pĂ„ ditvĂ€gen jag och min vĂ€ninna J. Det ser jag fram emot. 😀😀 PĂ„ vĂ€gen hem Ă„ker jag dĂ€remot sjĂ€lv, eftersom jag passar pĂ„ att stanna nĂ„gra extra dagar i Panama nĂ€r vi klivit av segelbĂ„ten. Min vĂ€ninna J behöver komma hem före mig. Men sen nĂ€r jag vĂ€l reser hemĂ„t rĂ„kade jag fĂ„ till en urcool snabbvisit pĂ„ Aruba! En heldag dĂ€r pĂ„ ön med tvĂ„ övernattningar. Superspejsat! SĂ„ jag fĂ„r pĂ„ sĂ„ sĂ€tt göra ett besök pĂ„ Ă€nnu en ö i VĂ€stindien. Liksom pĂ„ köpet bara sĂ„dĂ€r. Alla gĂ„nger blir det alldeles lagom för en svalkande paraplydrink dĂ€r pĂ„ stranden. Vid den röda punkten hĂ€r nedanför pĂ„ kartan ligger ön Aruba đŸč🌞😎

** Har ni tÀnkt pÄ att AWAY har seglat öve Atlanten?!

Ja det har hon. AlltsĂ„ vĂ„r bĂ„t Ă€r otrolig! I hela 3 veckor, dag som natt, har hon seglat envist dĂ€r i vĂ„gorna ute pĂ„ stora oceanen – i ett strĂ€ck frĂ„n Las Palmas pĂ„ Kanarieöarna till Antigua i VĂ€stindien. Med 7 personer ombord. Det mĂ„ste ha varit en sann upplevelse! De har fĂ„ngat stora fiskar, haft skiftande vindar – som rĂ„kade innebĂ€ra att nĂ„gra delar pĂ„ bĂ„ten blĂ„ste sönder… Kanske var det mycket vind – och sĂ„klart djupa dyningar vissa dagar… ooops! Jag antar att det alltid hĂ€nder nĂ„gra missöden vid alla seglingar. PĂ„ en sĂ„n överfart kan det sĂ€kert friska i ordentligt. Men sĂ€kert ack sĂ„ hĂ€rligt att guppa omkring dĂ€r ute pĂ„ det stora blĂ„ i veckovis! Jag lĂ€ngtar tills det blir min tur…! En vacker dag 😇😇

Alla som var ombord lĂ€t iallafall vĂ€ldigt nöjda med seglingen nĂ€r de klev iland pĂ„ Antigua i VĂ€stindien! 😊😊

Men nu vĂ€ntar en annan slags segling. PĂ„ andra sidan pölen (som jag har hört att Atlanten kan kallas) 😀 Numera seglar ju AWAY i varma vackra Karibien. Jag hade nog aldrig riktigt rĂ€knat med att jag skulle fĂ„ segla dĂ€r i VĂ€stindien… det mĂ„ste jag nog sĂ€ga. Jag var en gĂ„ng imponerad av att segla i BohuslĂ€n, (och det Ă€r absolut inte bara det heller). Men nu sĂ„ Ă€r jag nĂ€ra att fĂ„ segla i tropiska vatten. Det Ă€r bara drygt en mĂ„nad kvar! NedrĂ€kning som alltid! AWAY har i skrivande stund faktiskt kommit fram till nya öar dĂ€r borta i Karibien – nĂ€rmare bestĂ€mt till British Virgin Islands: BVI. 🏖🏝😎 Om nĂ„gra veckor seglar en ny besĂ€ttning söderut mot Panama. Och tĂ€nk – det Ă€r bara drygt 4 veckor kvar tills vi Ă„ker! Resfeber? Svar Ja!

En sÀkerhetsgrupp

Under tiden jag förbereder min kommande segling för fullt sĂ„ Ă€r vi ocksĂ„ i full action med att jobba vidare med sĂ€kerheten ombord. Ett pĂ„gĂ„ende arbete förstĂ„s. Det innebĂ€r inte bara att kunna anvĂ€nda vĂ„r sk. kom-radio (VHF-telefon) om vi fĂ„r problem ombord… Nix, vi jobbar mycket med att ha koll pĂ„ att allt finns ombord för en eventuell nödsituation. Ni vet brandslĂ€ckare ska finnas, och de ska stĂ„ pĂ„ rĂ€tt plats. Första-hjĂ€lpen-utrustning ska vara organiserad. PĂ„fylld. Och vad som ska ingĂ„ i den – inte minst. LivbĂ„t och nödraketer & viktiga nödsĂ€ndare undersöks i detalj. Nya batterier behövs till nĂ„got och extra batterier till annat. Det finns en hel del att tĂ€nka pĂ„ verkligen pĂ„ en sĂ„n hĂ€r lĂ„ngsegling! Viktiga detaljer som aldrig fĂ„r missas. SĂ„ mycket Ă€r jĂ€tteviktigt överhuvudtaget vad det gĂ€ller segling. Jag har lĂ€rt mig av att stĂ€ndigt undersöka Ă€n det ena och Ă€n det andra, som alltid leder till det tredje och det fjĂ€rde 😉 VĂ€ldigt roligt! SĂ„ nu har vi gjort en lista pĂ„ vad jag ska undersöka och Ă„tgĂ€rda nĂ€r jag kommer dit pĂ„ plats. Jag Ă€r först pĂ„ plats av oss som Ă€r sĂ€kerhetsansvariga. MĂ„nga listor blir det 😜 Check pĂ„ den ✔

Ny kapten stiger ombord snart:

I Panama fĂ„r vi en ny skeppare ombord. VĂ€lkommen T! Det blir den tredje skepparen som vi fĂ„r Ă€ran att ha ombord sedan vi lĂ€mnade Aten i september. KĂ€nns spĂ€nnande att vi arbetar med en skepparpool. Jag Ă€r ocksĂ„ glad att jag fĂ„r trĂ€ffa dom alla. I Panama kommer herr T ombord och han har ocksĂ„ seglat mycket pĂ„ vĂ€rldens olika hav. Det blir sĂ€kert ett spĂ€nnande möte. Alla skeppare har olika kunskap som de delar med sig av pĂ„ olika vis tĂ€nker jag. SĂ„ pĂ„ det sĂ€ttet lĂ€r man sig lite av varje pĂ„ Ă€n det ena och Ă€n det andra sĂ€ttet. Lite nytt för mig blir att övernatta utan en gĂ€sthamn. Ja det Ă€r klart, hemma pĂ„ Orust tillbringade vi ofta nĂ€tter i naturhamn vid nĂ„got av alla smĂ„ skĂ€r. Men nu Ă€r det Karibien och öar av vit sand, i Panama, som det handlar om. DĂ€r finns regler för att ankar pĂ„ vissa stĂ€llen dĂ€r inte korallrev förstörs. Blir nog lite skillnad tror jag. Det blir nog nĂ„got helt annat Ă€n vad jag har upplevt nĂ„gonsin 😉😀 Vi kommer fĂ„ segla i en tropisk ö-vĂ€rld, och ha mycket korallrev att se upp för. Jag antar att vi kommer att ligga för ankare de flesta nĂ€tterna. PĂ„ svaj. FĂ„r kanske kolla upp vĂ„rt ankaralarm förresten … eller sĂ„ sitter vi pĂ„ vaktpass, sĂ„ vi alka kan sova gott 😊 Ja ni hör, jag vet ju egentligen inte… Men det finns nog inga vanliga hamnar helt enkelt, inte pĂ„ nĂ„gon av de smĂ„ öarna tĂ€nker jag. Det blir vĂ€ldigt spĂ€nnande detta! SlĂ€nga i ankare och fĂ„ fast bĂ„ten sĂ„, det Ă€r jag inte sĂ€rskilt haj pĂ„… inte Ă€n. 😉

Det blir dock annorlunda sista natten ombord:

HĂ€r Ă€r en liten karta över norra Panama. Som visar exakt var vi kommer kliva av efter seglatsen. PĂ„ den röda punkten. Sista natten kommer vi nĂ€mligen lĂ€gga till i en större bĂ„thamn. Strax utanför hamnstaden Colon. Hamnen heter Shelter Bay. Den ligger precis vid mynningen till sjĂ€lvaste Panamakanalen!! Kolla pĂ„ kartbilden hĂ€r ovanför. âŹ†ïž Vi kommer alltsĂ„ till den röda punkten: Shelter Bay Marina. Planen Ă€r att vi ska lyfta upp vĂ„r segelbĂ„t dĂ€r för att de ska fĂ„ rengöra AWAY pĂ„ undersidan, hela skrovet. Det Ă€r nĂ€mligen vĂ€ldigt strikta regler som gĂ€ller senare pĂ„ andra sidan Panamakanalen – mycket förberedelser krĂ€vs. Som innebĂ€r frĂ€mst rengöring. Viktigt för att bĂ„ten sen ska fĂ„ tillstĂ„nd till att nĂ€rma sig Galapagos lĂ€ngre fram…

Men men, dĂ€r vid denna hamn och vid denna bĂ„tupptagning fĂ„r vi alla lov att kliva iland under nĂ„got dygn antar jag. Och sen gĂ„r inte jag pĂ„ igen! TyvĂ€rr… Inte just dĂ€r och dĂ„. Utan jag och min vĂ€ninna J kommer lĂ€mna över vĂ„ra kojplatser till nĂ€sta seglare som dĂ„ gĂ„r ombord. âš“â›”đŸŒŽ PĂ„ nĂ€stkommande strĂ€cka Ă€r det helt “fullknökat” (fullbokat), och det som Ă€r pĂ„ gĂ„ng dĂ€r och dĂ„, Ă€r sjĂ€lvaste seglatsen genom hela Panamakanalen! Super cool! Det kommer alla gĂ„nger vara en höjdpunkt – Ă€ven den strĂ€ckan! Men vid det laget Ă€r vĂ€l jag och min vĂ€ninna J ganska fullproppade av alla intryck! (Man fĂ„r ju tĂ€nka pĂ„ att inte fĂ„ en överdos av det goda…) 😉 Jag kommer sen tillbringa 5 dagar iland. Och min plan Ă€r att ta mig lĂ€ngs norra kusten till staden Portobelo. Den finns ocksĂ„ utsatt uppe pĂ„ kartan. âŹ†ïž Portobelo Ă€r en gammal stad med mycket historia frĂ„n tiden dĂ„ alla transporter gick pĂ„ land tvĂ€rs över Panama med tĂ„g. Eftersom kanalen inte var byggd. Den Ă€r bara drygt 100 Ă„r. Och mĂ„nga vĂ€rdetransporter blev dessförinnan ofta plundrade av pirater pĂ„ den tiden. Speciellt om lasten var guld… Och i Portobelo pĂ„gick tydligen lastning eller lossning av godset. SĂ€kert en spĂ€nnande plats.

Det Ă€r ocksĂ„ intressant att det har varit vĂ€ldigt mĂ„nga europeiska lĂ€nder som har slagits om Panama under de senaste Ă„rhundradena – sĂ„ det finns en hel massa olika fort och försvarstorn lĂ€ngs hela denna norra kust. Detta vill jag absolut kika nĂ€rmare pĂ„!! 😊

SĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ skepp ohoj för denna gĂ„ng, snart kliver jag ombord igen! đŸ˜Žâ›”âš“

Leave a comment